تعریف پمپ شناور کف کش و لجن کش و شناور

از پمپ های کف کش شناور و لجن کش برای انتقال آب صاف یا فاضلاب در مصارف آبیاری تحت فشار کشاورزی و تصفیه فاضلاب استفاده می کنند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گیت صنعت، این پمپ ها عمدتا از نوع مستغرق می باشند و بطور کامل در آب غوطه ور می شوند و به همین دلیل به آن ها پمپ های مستغرق نیز می گویند. به پمپ های مستغرق در اصطلاح انگلیسی Submersible pump نیز گفته می شود.

کلاس حفاظتی موتور یا همان IP در این پمپ ها ۶۸ می باشد که نشان دهنده ضد آب بودن این پمپ ها نیز می باشد. به این نکته توجه شود که این پمپ ها به هیچ عنوان نباید خشک یا بدون آب کار کنند ، زیرا ممکن است الکتروموتور آنها به دلیل بالا رفتن دما در سیم پیچ آسیب ببیند.

بطور کلی می توان گفت قیمت پمپ چاه عمیق برای انتقال آب تمیز و پمپ کف کش برای جابجایی آب تمیز یا آب با آلودگی کم و لجن کش برای انتقال آب های آلوده ، پساب یا فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت پمپ کف کش چیست و نحوه انتخاب آن چگونه است؟

مکانیزم عملکرد پمپ کف کش همانند پمپ دنده ای کالا صنعتی های سانتریفیوژ می باشد، با این تفاوت که این پمپ درون مایع نصب می شود. این پمپ ها از دو قسمت اصلی موتور و پمپ تشکیل شده اند که درون یک محفظه قرار دارند. معمولا پمپ کفکش در مدل های ساده و فلوتردار ساخته می شوند.

در تفاوت آنها می توان به این نکته اشاره کرد که پمپ کف کش فلوتر دار با پایین آمدن سطح آب، برق ورودی به موتور را به صورت اتوماتیک قطع می کند. برق مصرفی در این پمپ ها می تواند از نوع تکفاز یا سه فاز باشد که مدل های سه فاز فقط به صورت بدون فلوتر به فروش می رسند.

پمپ های کفکش عمدتا در مصارف کشاورزی باغبانی گلخانه آبیاری تحت فشار قطره ای بارانی یا غرقابی مورد استفاده قرار می گیرند. برای انتخاب پمپ های کف کش باید هد و دبی پمپ محاسبه شود که نیازمند تجربه می باشد و شما می توانید بصورت رایگان قبل از خرید از کارشناسان گیت صنعت مشاوره بگیرید.

پمپ شناور چیست و چگونه درون چاه آب نصب می شود؟

جهت انتقال آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق از پمپ شناور استفاده می شود. این پمپ ها دارای دو قسمت اصلی الکتروموتور و پمپ بصورت مجزا می باشند که توسط فلنج به یکدیگر متصل می شوند.

معمولا قسمت موتور شناور در پایین و قسمت پمپ در بالا قرار می گیرد. پمپ های شناور عمدتا بصورت عمودی درون چاه آب نصب می شوند اما نصب آن ها بصورت افقی با ژاکت درون استخر یا مخزن نیز امکان پذیر است.

از این پمپ ها عمدتا برای آبرسانی در مصارف خانگی و صنعتی و آبیاری در مصارف کشاورزی و باغبانی و همچنین سیستم های آتشنشانی استفاده می شود.

نصب قیمت پمپ شناور معمولا هزینه های بالایی به همراه دارد ، بنابراین توصیه می شود نصب آن توسط افراد با تجربه انجام شود. دقت کنید جهت جلوگیری از برگشت آب درون لوله به سمت پمپ ، حتما از شیر یکطرفه در خروجی استفاده شود.

نصب شناور باید به گونه ای باشد که وزن پمپ بر روی لوله خروجی نباشد، زیرا در هنگام استارت پمپ شناور امکان جدا شدن پمپ از لوله وجود دارد.

قیمت پمپ لجن کش چیست و بهترین مارک آن کدام است؟

همانطور که از نام پمپ لجن کش پیداست از آن برای انتقال آب های آلوده، پساب و فاضلاب خانگی، صنعتی، بیمارستانی و شهری استفاده می کنند. همچنین در مواقع بحران نیز پمپ های لجن کش جهت تخلیه سیلاب، آب باران و آب گرفتگی های شهری کاربرد دارند.

مکانیزم عملکرد این پمپ ها از نوع سانتریفیوژ می باشد و عمدتا بصورت مستغرق درون فاضلاب نصب می شوند. تفاوت عمده پمپ های لجن کش و کف کش در نوع پروانه و محفظه پمپ می باشد. محفظه پمپ و پروانه در این پمپ ها بگونه ای طراحی شده است تا بتواند مواد جامد درشت را نیز از خود عبور دهد.

در مواردی که فاضلاب حاوی مواد ریشه ای همانند سرنگ یا الیاف پارچه است می توان از پمپ های لجن کش خردکن دار یا پمپ های پروانه جریان گردابی استفاده کرد. این پمپ ها در مدل های ضد جرقه یا ضد انفجار نیز تولید می شوند که برای مواردی که مایع حساس یا قابل اشتعال است کاربرد دارند.

گیت صنعت نمایندگی فروش و عاملیت از معتبرترین برند های تولید کننده پمپ لجن کش وارداتی و ایرانی را دارد. برخی از بهترین مارک های خرید پمپ لجن کش موجود در ایران شامل برند پنتاکس، لوارا، ابارا، داب، توان تک، پمپیران، نوید سهند، لیو، CNP، آلما، نرم، اسپیکو، گراندفوس، راد، فدک و استریم می باشد.